Dark/Light Mode

Supoter Indonesia Rusuh, Menpora Malaysia Ikut Dilempari

Jumat, 6 September 2019 01:09 WIB
Syed Saddiq (Foto: Istimewa)
Syed Saddiq (Foto: Istimewa)

RM.id  Rakyat Merdeka - Menpora Malaysia, Syed Saddiq, ikut jadi korban dalam kerusuhan suporter Indonesia usai Timnas Indonesia ditekuk Timnas Malaysia dengan skor 2-3, di GBK, Kamis malam (5/9). Saddiq, yang menyaksikan pertandingan itu ikut kena lemparan para suporter Indonesia yang mengamuk.

Saddiq menuliskan panjangan tentang kejadian di GBK itu dalam akun Instagramnnya, @syadsaddiq. Dia mengaku ikut terkena lemparan benda keras dari suporter Indonesia yang marah.

Baca juga : Laga Timnas Indonesia Vs Malaysia Diwarnai Kerusuhan Oknum Suporter

“Sebentar tadi saya bersama penyokong-penyokong Harimau Malaya menyaksikan Kelayakan Piala Dunia di Stadium Gelora Bung Karno. Objek besi, botol dan suar dicampak kepada kami beberapa kali. Terdapat juga beberapa penyokong Indonesia juga cuba merempuh kawasan Malaysia dan perlawanan terpaksa dihentikan seketika,” tulisnya.

Atas hal ini, dia pun mendukung asosiasi sepak bola Malayai (FAM) untuk mengadukan kasus ini. Dia bahkan akan turut membuat laporan ke pihak Indonesia. 

Baca juga : Indonesia Vs Malaysia, Bukan Cuma Ngejar Poin

“Saya dimaklumkan FAM bahawa mereka akan membuat aduan rasmi kepada FIFA. Saya juga akan membuat laporan rasmi kepada kerajaan Indonesia dan rakan sejawatan saya di sana,” tulisnya lagi.

Dia menegaskan, kekerasan tidak akan diterima dalam unsur apa pun. Saddiq juga menekankan, keselamatan para pemain dan suporter Malaysia adalah yang utama bagi dirinya.

Baca juga : Indonesia Vs Malaysia : Waspada Pemain Naturalisasi

“Ketika ini saya masih lagi bersama-sama dengan penyokong Malaysia ditempatkan di dalam stadium sementara menanti keadaan di luar reda sebelum kami boleh pulang. Kejadian ini amat menyedihkan buat industri sukan bolasepak yang sepatutnya menjadi medium penyatuan. Saya berjanji akan menuntut keadilan bagi rakyat Malaysia,” tutupnya. [USU]

Update berita dan artikel RM.ID menarik lainnya di Google News

Dapatkan juga update berita pilihan dan breaking news setiap hari dari RM.id. Mari bergabung di Grup Telegram "Rakyat Merdeka News Update", caranya klik link https://t.me/officialrakyatmerdeka kemudian join. Anda harus install aplikasi Telegram terlebih dulu di ponsel.